دانشگاه

با سلام.همانطور که به شما دوستان عزیز قول داده بودیم قرار شد نحوه تحصیل در دانشگاههای کانادا را برای شما توضیح بدیم.البته در مقاطع تحصیلی(کارشناسی ارشدMsc-دکتری تخصصیPh.D).

در ابتدای کلام باید عرض کنم با توجه به مطالبی که قبلا در پیرامون رتبه بندی دانشگاهها در همین وبلاگ عنوان کردم بعد نیست خلاصه و گزیده ای از نکات مهم حرف های بنده و نظرات شما را در زیر خلاصه کنم که عین واقعیت است.

1- ایران کشوری است عقب مانده. (حالا بعضی ها به رگ غیرتشان بر می خورد و می گویند نه بابا عقب مانده یعنی چه؟ بگویید جهان سوم (شاید جهان چهارم) یا حداقل بگویید کشور درحال توسعه هستیم ولی در کل اصل مطلب همان است که خدمت شما دوستان بزرگوار عرض کردم و بقیه مطالب راجع به این عنوانها صرفا بازی با کلمات است و مهم ذات کلمه این است که در تمامی این عناوین عبارت هایی نظیرعدم رشد فرهنگی – سیاسی- بهداشتی- علمی- و اقتصادی به طور درخشانی به چشم می خورد.

2- بهترین دانشگاه ایران بعد از گذشت 100 سال از عمر آن موفق به کسب رتبه 990 شده است و آن هم دانشگاه تهران است.(خوبه حداقل رتبه دهم رو از آخر در میان 1000 دانشگاه کسب کردیم).در حالی که دانشگاه واترلو که قدمت چندانی ندارد در میان 50 دانشگاه برتر جهان است و یک دانشگاه تحقیقاتی است در حالی که کل دانشگاههای ایران صرفا دانشگاه هستند و یا بهتر بگم مدرسه بزرگسالان.

3- رتبه بندی دانشگاهها بیشتر(تقریبا 90 درصد) بر اساس کیفیت تحقیقاتی – مالی – علمی و ... در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاهها است و نه دوره لیسانس آنها.

4- به طور قطع هیچ دانشگاه خارجی در جهان مدرک کارشناسی ارشد ایران را تمام و کمال قبول نمی کند.یا باید از نو کارشناسی ارشد را در آن دانشگاه خارجی بگذرانید و یا 2 ترم آخر آن را مجدد بخوانید و آزمون مربوطه را در آن دانشگاه خارجی پشت سر بگذارید.(اگر دانشجوی بورسیه نباشید که خیلی حالتون گرفته می شه).

5- مدرک لیسانس دانشگاه آزاد اسلامی=مدرک لیسانس دانشگاههای دولتی(فقط روزانه و شبانه) و این مدارک دارای اعتبار جهانی است.

معجزه ما از دانشگاه بیرتیش کلمیبا واقع در ونکوور کانادا است انتخاب شده که به طور اختصاصی در مورد نحوه گرفتن پذیرش در دانشگاه بیرتیش کلمبیا ویژه فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی - این قشر فرهیخته ایران اسلامی اشاره کرده است که شرح آن به زبان اصلی در زیر می آورم و آدرس اینترنتی آن را هم نیز آورده ام.البته ترجمه آنچه در متن اصلی زیر می بینید به طور خلاصه براتون می گم:

دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه خصوصی است که تاسیس سال 1981 میلادی است و دارای واحدهای در سراسر کشور ایران است.کسانی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده اند باید به سفارت ایران واقع در اوتاوای کانادا مراجعه و مدرک و واحدی را که از آن فازغ التحصیل شده اند را تایید کنند(دلیلش هم پراکندگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کشوراست. خوب من شخصا اسم بعضی از واحدها را برای اولین بار به گوشم می خوره اون وقت از یک کانادایی چه انتظاری دارید؟!).ادامش خیلی واضح است (خودتون بخونید حداقل انگلیسی تون قوی شه!!!) باید تو کانادا کاغذ بازی(یا ایمیل بازی) کنید البته ارزشش رو داره تا اینکه 500 سال پشت کنکور بمونی آخر سر ارشد برق شبانه دانشگاه شهرکرد قبول شی.بعدش هم بیای خیابونارو متر کنی.

Note:

Islamic Azad University (est. 1981) is an open, private university, with multiple branches throughout the country . The eligibility of its degrees for admission to Graduate Studies is assessed on a case-by-case basis , but low-GPA cases are rarely approved. Applicants with degrees from Islamic Azad University must obtain verification from the Higher Education Advisory (HEA) of the Iranian Embassy in Ottawa that their specific degree program (including the campus "branch" where it was taken) has been approved by the"Educational Evaluation Committee for Azad University". Verification obtained by applicants must be in the form of a paper letter or fax from the HEA.

Alternatively, staff or faculty may e-mail directly to h.e.a.ott@cyberus.ca for verification. FoGS will accept e-mail verification from the HEA, printed or forwarded by program staff, but not from the applicant. All recommendations for admission for applicants from Azad should be forwarded to FoGS with copies of letters of reference and HEA verification.

Applicants with degrees from Islamic Azad University should anticipate delays in the review of their applications.

\\

لازم به ذکر است که در آدرس بالا کلیه مدارک و شرایط عمومی که یک دانشجو بای داشته باشد را نیز آورده است که برای نمونه می توان به شرط معدل کل لیسانس نگاه کرد که باید با معدل کل بالای 16 باید لیسانس گرفته باشید.

6- مدرارک لیسانس غیر از موارد فوق اعم از دانشگاه پیام نور و .... فاقد اعتبار است و واحد های گذرانده شده هرگز معادل سازی نمی شود و معادل دیپلم است.پس:

لیسانس دانشگاه پیام نور و دانشگاههای مشابه = دیپلم کشور خارجی

تقریبا 90 درصد مطالب را در بند 5 به همراه توضیحات و معجزات و لینک های مربوطه توضیح دادم و فقط می ماند چند نکته دیگر.

در یک نگاه کلی تر ، کانادا به عنوان یک کشور چند فرهنگی، به همان اندازه که پذیرای مهاجران خارجی است، آماده جذب دانشجوی بین المللی است.آخرین آمار موجود حکایت از آن دارد که تنها در کانادا سالانه حدود 130 هزار دانشجو به قصد ادامه تحصیل وارد این کشور می شوند.در سال 2005 ( بنا بر گزارش اداره آماره کانادا)، 70 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل بودند که این رقم در مقایسه با سال 2003، 7 در صد رشد داشته است.
و هم اکنون که چیزی حدود 100 هزار دانشجوی خارجی بر صندلی های دانشگاهی کانادا می نشینند، فکر می کنید چه مبلغی از شهریه های دانشجویا ن خارجی وارد چرخه اقتصادی این کشور می شود؟ "4 بیلیون دلار در سال." با این وجود، دولت هم چنان برای جذب دانشجو بیشتر تلاش می کند. دانشجویان با سوابق علمی و تحصیلی بالا به یکی از شیوه های متداول مثل گرفتن بورس تحصیلی، کار با استاد، پذیرش عادی (پولی) و مانند این ها، جذب و وارد گردونه نیروی انسانی متخصص کشور می شوند.با یک حساب سر انگشتی، تنها در دانشگاه رایرسون کانادا، حدود 500 و در دانشگاه تورنتو هزار دانشجوی ایرانی به تحصیل مشغول هستند، مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور را عملا تجربه کرده اند و گاه با چالش های زیادی مواجه شدند. در حال حاضر حدود 15 انجمن دانشجویی ایرانی در دانشگاههای کانادایی فعال هستند که به نظر می توانند در حل مشکلات دانشجویان ایرانی موثر باشند.آموزش عالی درکانادا عمدتا به دو بخش دانشگاهی و کالج خلاصه می شود.دانشجویان هر دو بخش ، یا مقیم محسوب می شوند، یا دانشجوی بین المللی.دانشجویان بین المللی خود گروه های مختلفی دارند.آنهایی که از بورس تحصیلی استفاده می کنند، کسانی که کمک هزینه تحصیلی می گیرند و آنهایی که با هزینه شخصی درس می خوانند(که ما در این وبلاگ در مورد این دسته صحبت خواهیم کرد).آن چیزی که دانشجوی مقیم را از دانشجوی خارجی متفاوت می کند، در مجموع حقوق یا امتیازهایی است که دسته اول از آن برخوردار و گروه دوم یعنی دانشجویان خارجی از آن محروم هستند.

اینکه شاید کسی دلش نخواست کانادا درس بخونه مگه زوره؟؟؟خوب باشه منم راهنمایی تون می کنم که چه طوری از طریق وب سایت دانشگاه مورد نظر خود اطلاعاتی از قبیل مدارک مورد نیاز و هزینه تحصیل را دریافت کنید.

برای مثال دانشگاه بیرتیش کلمیبا را در نظر بگیرید.مثلا شما فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر (اصفهان) با معدل کل کارشناسی پیوسته 16.80 هستید و معلومات تافل با نمره 650 دارید.

1- برای پیدا کردن سایت رسمی دانشگاه کلمهuniversity of british columbia را جستجو کنید.

2- به آدرس اینترنتی زیر می رسید

3- وارد سایت شوید .

4- بلا فاصله با خوشامد گویی وب سایت روبرو می شوید و قطعا از مناظر زیبای ونکوور که در سایت دانشگاه قرار داده شده لذت خواهید برد.

5- اطلاعاتی که در سایت قابل دسترس است شامل موارد زیر است:



مواردی مانند کتابخانه دانشگاه- تاریخچه دانشگاه- معرفی دانشکده و مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه و مطالبی از این قبیل.

6- آن قسمتی که مربوط به کار ما می شود بخش تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به وسیله هزینه شخصی خود به عنوان یک دانشجوی بین المللی است پس در قسمت (یا قسمت (admission) قسمت را کلیک کنید و بعد وارد صفحه جدیدی می شوید.

7- خوب دیگه به قسمت های پایانی نزدیک می شویم در این صفحه اطلاعاتی دقیق در مورد فرآیند پذیرش Graduate Programs & Application Process در مورد مدارک مورد نیاز و نمرات و حداقل معدل مورد نیاز و آزمون های زبان بین المللی و به خصوص میزان شهریه Tuition & Funding و پروفایلی از اطلاعات جامع در مورد برنامه و رشته ها و دانشکده ها و کتابخانه های تحصیلات تکمیلی General Academic Profile و خوابگاه Graduate Student Life On Campus اطلاعات کافی وجود دارد.

8- لازم به تذکر است که کلیه دانشگاههای آمریکاو کانادا دارای وب سایت های مشابه هستند و همه آنها به دو طریق دانشجو می گیرند.

1- دانشجوی کشور خودشان که به دو طریق بورس تحصیلی و هزینه شخصی خودشان است.

2- دانشجوی بین المللی که به دو طریق بورس تحصیلی و هزینه شخصی خودشان است.

تنها شرط ورود به دانشگاههای کانادا و آمریکا

1- دانشتن حداقل معدل مد نظر آن دانشگاه(مثلا در دانشگاه آلبرتای کانادا حداقل معدل کل 15 است در حالی که در دانشگاه بیرتیش کلمبیا 16 است)

2- قبولی در آزمون زبان بین المللی با نمره بالا

3- توانایی پرداخت شهریه سنگین دانشگاه

مراحل اخذ پذیرش در دانشگاه آلبرتای کانادا ویژه تحصیلات تکمیلی

البته اطلاعات تکمیلی در لینک/

است ولی مراحل پذیرش در 5 مرحله است که در زیر می آورم.

منبع:


خوب و در پایان توجه شما دوستان عزیر را به لینک جدول حداقل معدل کل لیسانس برای ورود به دانشگاه آلبرتای کانادا که شامل همه کشور ها است در زیر می آورم که قطعا برای شما جالب خواهد بود.

http://www.gradstudies.ualberta.ca/applyadmission/reqintlcountries.htm

تصویر دپارتمان نجوم دانشگاه بیرتیش کلمبیا واقع در ونکوور کانادا

دانشگاه

با سلام.همانطور که به شما دوستان عزیز قول داده بودیم قرار شد نحوه تحصیل در دانشگاههای کانادا را برای شما توضیح بدیم.البته در مقاطع تحصیلی(کارشناسی ارشدMsc-دکتری تخصصیPh.D).

در ابتدای کلام باید عرض کنم با توجه به مطالبی که قبلا در پیرامون رتبه بندی دانشگاهها در همین وبلاگ عنوان کردم بعد نیست خلاصه و گزیده ای از نکات مهم حرف های بنده و نظرات شما را در زیر خلاصه کنم که عین واقعیت است.

1- ایران کشوری است عقب مانده. (حالا بعضی ها به رگ غیرتشان بر می خورد و می گویند نه بابا عقب مانده یعنی چه؟ بگویید جهان سوم (شاید جهان چهارم) یا حداقل بگویید کشور درحال توسعه هستیم ولی در کل اصل مطلب همان است که خدمت شما دوستان بزرگوار عرض کردم و بقیه مطالب راجع به این عنوانها صرفا بازی با کلمات است و مهم ذات کلمه این است که در تمامی این عناوین عبارت هایی نظیرعدم رشد فرهنگی – سیاسی- بهداشتی- علمی- و اقتصادی به طور درخشانی به چشم می خورد.

2- بهترین دانشگاه ایران بعد از گذشت 100 سال از عمر آن موفق به کسب رتبه 990 شده است و آن هم دانشگاه تهران است.(خوبه حداقل رتبه دهم رو از آخر در میان 1000 دانشگاه کسب کردیم).در حالی که دانشگاه واترلو که قدمت چندانی ندارد در میان 50 دانشگاه برتر جهان است و یک دانشگاه تحقیقاتی است در حالی که کل دانشگاههای ایران صرفا دانشگاه هستند و یا بهتر بگم مدرسه بزرگسالان.

3- رتبه بندی دانشگاهها بیشتر(تقریبا 90 درصد) بر اساس کیفیت تحقیقاتی – مالی – علمی و ... در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاهها است و نه دوره لیسانس آنها.

4- به طور قطع هیچ دانشگاه خارجی در جهان مدرک کارشناسی ارشد ایران را تمام و کمال قبول نمی کند.یا باید از نو کارشناسی ارشد را در آن دانشگاه خارجی بگذرانید و یا 2 ترم آخر آن را مجدد بخوانید و آزمون مربوطه را در آن دانشگاه خارجی پشت سر بگذارید.(اگر دانشجوی بورسیه نباشید که خیلی حالتون گرفته می شه).

5- مدرک لیسانس دانشگاه آزاد اسلامی=مدرک لیسانس دانشگاههای دولتی(فقط روزانه و شبانه) و این مدارک دارای اعتبار جهانی است.

معجزه ما از دانشگاه بیرتیش کلمیبا واقع در ونکوور کانادا است انتخاب شده که به طور اختصاصی در مورد نحوه گرفتن پذیرش در دانشگاه بیرتیش کلمبیا ویژه فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی - این قشر فرهیخته ایران اسلامی اشاره کرده است که شرح آن به زبان اصلی در زیر می آورم و آدرس اینترنتی آن را هم نیز آورده ام.البته ترجمه آنچه در متن اصلی زیر می بینید به طور خلاصه براتون می گم:

دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه خصوصی است که تاسیس سال 1981 میلادی است و دارای واحدهای در سراسر کشور ایران است.کسانی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده اند باید به سفارت ایران واقع در اوتاوای کانادا مراجعه و مدرک و واحدی را که از آن فازغ التحصیل شده اند را تایید کنند(دلیلش هم پراکندگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کشوراست. خوب من شخصا اسم بعضی از واحدها را برای اولین بار به گوشم می خوره اون وقت از یک کانادایی چه انتظاری دارید؟!).ادامش خیلی واضح است (خودتون بخونید حداقل انگلیسی تون قوی شه!!!) باید تو کانادا کاغذ بازی(یا ایمیل بازی) کنید البته ارزشش رو داره تا اینکه 500 سال پشت کنکور بمونی آخر سر ارشد برق شبانه دانشگاه شهرکرد قبول شی.بعدش هم بیای خیابونارو متر کنی.

Note:

Islamic Azad University (est. 1981) is an open, private university, with multiple branches throughout the country . The eligibility of its degrees for admission to Graduate Studies is assessed on a case-by-case basis , but low-GPA cases are rarely approved. Applicants with degrees from Islamic Azad University must obtain verification from the Higher Education Advisory (HEA) of the Iranian Embassy in Ottawa that their specific degree program (including the campus "branch" where it was taken) has been approved by the"Educational Evaluation Committee for Azad University". Verification obtained by applicants must be in the form of a paper letter or fax from the HEA.

Alternatively, staff or faculty may e-mail directly to h.e.a.ott@cyberus.ca for verification. FoGS will accept e-mail verification from the HEA, printed or forwarded by program staff, but not from the applicant. All recommendations for admission for applicants from Azad should be forwarded to FoGS with copies of letters of reference and HEA verification.

Applicants with degrees from Islamic Azad University should anticipate delays in the review of their applications.

\\

لازم به ذکر است که در آدرس بالا کلیه مدارک و شرایط عمومی که یک دانشجو بای داشته باشد را نیز آورده است که برای نمونه می توان به شرط معدل کل لیسانس نگاه کرد که باید با معدل کل بالای 16 باید لیسانس گرفته باشید.

6- مدرارک لیسانس غیر از موارد فوق اعم از دانشگاه پیام نور و .... فاقد اعتبار است و واحد های گذرانده شده هرگز معادل سازی نمی شود و معادل دیپلم است.پس:

لیسانس دانشگاه پیام نور و دانشگاههای مشابه = دیپلم کشور خارجی

تقریبا 90 درصد مطالب را در بند 5 به همراه توضیحات و معجزات و لینک های مربوطه توضیح دادم و فقط می ماند چند نکته دیگر.

در یک نگاه کلی تر ، کانادا به عنوان یک کشور چند فرهنگی، به همان اندازه که پذیرای مهاجران خارجی است، آماده جذب دانشجوی بین المللی است.آخرین آمار موجود حکایت از آن دارد که تنها در کانادا سالانه حدود 130 هزار دانشجو به قصد ادامه تحصیل وارد این کشور می شوند.در سال 2005 ( بنا بر گزارش اداره آماره کانادا)، 70 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل بودند که این رقم در مقایسه با سال 2003، 7 در صد رشد داشته است.
و هم اکنون که چیزی حدود 100 هزار دانشجوی خارجی بر صندلی های دانشگاهی کانادا می نشینند، فکر می کنید چه مبلغی از شهریه های دانشجویا ن خارجی وارد چرخه اقتصادی این کشور می شود؟ "4 بیلیون دلار در سال." با این وجود، دولت هم چنان برای جذب دانشجو بیشتر تلاش می کند. دانشجویان با سوابق علمی و تحصیلی بالا به یکی از شیوه های متداول مثل گرفتن بورس تحصیلی، کار با استاد، پذیرش عادی (پولی) و مانند این ها، جذب و وارد گردونه نیروی انسانی متخصص کشور می شوند.با یک حساب سر انگشتی، تنها در دانشگاه رایرسون کانادا، حدود 500 و در دانشگاه تورنتو هزار دانشجوی ایرانی به تحصیل مشغول هستند، مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور را عملا تجربه کرده اند و گاه با چالش های زیادی مواجه شدند. در حال حاضر حدود 15 انجمن دانشجویی ایرانی در دانشگاههای کانادایی فعال هستند که به نظر می توانند در حل مشکلات دانشجویان ایرانی موثر باشند.آموزش عالی درکانادا عمدتا به دو بخش دانشگاهی و کالج خلاصه می شود.دانشجویان هر دو بخش ، یا مقیم محسوب می شوند، یا دانشجوی بین المللی.دانشجویان بین المللی خود گروه های مختلفی دارند.آنهایی که از بورس تحصیلی استفاده می کنند، کسانی که کمک هزینه تحصیلی می گیرند و آنهایی که با هزینه شخصی درس می خوانند(که ما در این وبلاگ در مورد این دسته صحبت خواهیم کرد).آن چیزی که دانشجوی مقیم را از دانشجوی خارجی متفاوت می کند، در مجموع حقوق یا امتیازهایی است که دسته اول از آن برخوردار و گروه دوم یعنی دانشجویان خارجی از آن محروم هستند.

اینکه شاید کسی دلش نخواست کانادا درس بخونه مگه زوره؟؟؟خوب باشه منم راهنمایی تون می کنم که چه طوری از طریق وب سایت دانشگاه مورد نظر خود اطلاعاتی از قبیل مدارک مورد نیاز و هزینه تحصیل را دریافت کنید.

برای مثال دانشگاه بیرتیش کلمیبا را در نظر بگیرید.مثلا شما فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر (اصفهان) با معدل کل کارشناسی پیوسته 16.80 هستید و معلومات تافل با نمره 650 دارید.

1- برای پیدا کردن سایت رسمی دانشگاه کلمهuniversity of british columbia را جستجو کنید.

2- به آدرس اینترنتی زیر می رسید

3- وارد سایت شوید .

4- بلا فاصله با خوشامد گویی وب سایت روبرو می شوید و قطعا از مناظر زیبای ونکوور که در سایت دانشگاه قرار داده شده لذت خواهید برد.

5- اطلاعاتی که در سایت قابل دسترس است شامل موارد زیر است:



مواردی مانند کتابخانه دانشگاه- تاریخچه دانشگاه- معرفی دانشکده و مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه و مطالبی از این قبیل.

6- آن قسمتی که مربوط به کار ما می شود بخش تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به وسیله هزینه شخصی خود به عنوان یک دانشجوی بین المللی است پس در قسمت (یا قسمت (admission) قسمت را کلیک کنید و بعد وارد صفحه جدیدی می شوید.

7- خوب دیگه به قسمت های پایانی نزدیک می شویم در این صفحه اطلاعاتی دقیق در مورد فرآیند پذیرش Graduate Programs & Application Process در مورد مدارک مورد نیاز و نمرات و حداقل معدل مورد نیاز و آزمون های زبان بین المللی و به خصوص میزان شهریه Tuition & Funding و پروفایلی از اطلاعات جامع در مورد برنامه و رشته ها و دانشکده ها و کتابخانه های تحصیلات تکمیلی General Academic Profile و خوابگاه Graduate Student Life On Campus اطلاعات کافی وجود دارد.

8- لازم به تذکر است که کلیه دانشگاههای آمریکاو کانادا دارای وب سایت های مشابه هستند و همه آنها به دو طریق دانشجو می گیرند.

1- دانشجوی کشور خودشان که به دو طریق بورس تحصیلی و هزینه شخصی خودشان است.

2- دانشجوی بین المللی که به دو طریق بورس تحصیلی و هزینه شخصی خودشان است.

تنها شرط ورود به دانشگاههای کانادا و آمریکا

1- دانشتن حداقل معدل مد نظر آن دانشگاه(مثلا در دانشگاه آلبرتای کانادا حداقل معدل کل 15 است در حالی که در دانشگاه بیرتیش کلمبیا 16 است)

2- قبولی در آزمون زبان بین المللی با نمره بالا

3- توانایی پرداخت شهریه سنگین دانشگاه

مراحل اخذ پذیرش در دانشگاه آلبرتای کانادا ویژه تحصیلات تکمیلی

البته اطلاعات تکمیلی در لینک/

است ولی مراحل پذیرش در 5 مرحله است که در زیر می آورم.

منبع:


خوب و در پایان توجه شما دوستان عزیر را به لینک جدول حداقل معدل کل لیسانس برای ورود به دانشگاه آلبرتای کانادا که شامل همه کشور ها است در زیر می آورم که قطعا برای شما جالب خواهد بود.

http://www.gradstudies.ualberta.ca/applyadmission/reqintlcountries.htm

تصویر دپارتمان نجوم دانشگاه بیرتیش کلمبیا واقع در ونکوور کانادا

دانشگاه

سلام.چند سالی هست که مسئله( نمیدونم شاید هم طرح ) رتبه بندی دانشگاه ها در دنیا مطرح شده.فکر کنم اولین بار توی سال 2002 بود که با همچین پدیده ای روبرو می شدیم و تا اونجایی که یادم است ( البته اگر اشتباه نکنم ) برای اولین بار توسط یک موسسه چینی انجام شد.بعد از اون موقع هم دیگه هر موسسه ای بنا به سلیقه خودش یک سری ملاک ها را مد نظر می داد و بعد بر اساس اون دانشگاه های بی زبون رو رتبه بندی می کرد.

لینک ویژه١:

لینک ویژه٢:


مثلا یادم هست که توی یکی از این موسسه های رتبه بندی با کمال تعجب شما دانشگاهی از آفریقای جنوبی و ایتالیا و حتی اسرائیل را در بین صد دانشگاه برتر جهان می دیدید.حتی توی همون رتبه بندی از کشور عقب مونده ی هند هم نام انیستیتو تکنولوژی هند با رتبه 50 به چشم می خورد در حالی که دانشگاه بیرتیش کلمبیا واقع در ونکوور کانادا در همون رتبه بندی در جایگاه40 قرار گرفته بود( در حالی که کانادا جهان اولی است و کشوری است پیشرفته و هند عقب مونده است و چنین رتبه ای را از هند کسی انتظارش رو نداشت که هیچ کسی فکرش هم نمی کرد ) یا حتی رتبه دانشگاه توکیو ژاپن را در رده 18 ام و بالاتر از قدیمی ترین دانشگاه جهان یعنی کمبریج انگلستان قرار داده بود( کمبریج از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های انگلستان و جهان است که نیوتون بنیانگذار حساب دیفرانسیل و انتگرال و مکانیک سماوی در آن درس خوانده است ) و خوب این به درستی مثل آب زلال مثل روز روشن و مثل آسمون صاف ومثل....مشخص بود که رتبه بندی الکی هست ونباید اون رو ملاکی برای کیفیت علمی و عملی دانشگاه ها در نظر گرفت.

به همین دلیل بعد ها یک موسسه رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهان با ارائه شاخصه هایی تحت عنوان وبومتریک دانشگاه های دنیا را رتبه بندی کرد.که جالبه خوشبختانه این رتبه بندی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فن آوری هم هست( البته وزارت علوم این رتبه بندی را اینطور توجیح میکنه که رتبه واقعی دانشگاه های دولتی ایران در سطح 200دانشگاه برتر جهان است البته فقط تا مقطع فوق لیسانس و از نظر معلومات و سواد دانشجویان این دانشگاه ها و نه سطح تجهیزات و امکانات و تولید علم.حتی به گفته رئیس دانشگاه صنعتی شریف دانشجویان این دانشگاه به راحتی از نظر سطح معلومات با دانشجویان 10 دانشگاه اول جهان تا مقطع فوق لیسانس برابری می کنند و بقیه دانشگاه های دولتی ( ازشمال کشور از دانشگاه گیلان و مازندران بگیر تا دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه زاهدان(یا صنعتی هامون) که در جنوب کشور هست )از نظر معلومات تا سطح کارشناسی ارشد به راحتی با 200 دانشگاه برتر جهان برابری می کنند که واقعیتی است انکار ناپذیر ).

پس تکلیف دانشگاه آزاد و غیره چی شد؟؟آیا اونها هم از نظر معلومات همین گونه اند؟؟؟

در پاسخ باید گفت در بین دانشگاههای ایران به غیر از دانشگاههای دولتی (البته غیر پزشکی چون مدرک پزشکی ایران رو حتی هند هم قبول نداره چه برسه به کانادا و آمریکا و اروپا) دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی باقی می ماند.

پیام نور و غیر انتفاعی همین الانش تو کشور خودمون تو شهر خودمون مدرکش رو تو دانشگاه آزاد قبول ندارن پس تکلیفشون معلومه .

میمونه دانشگاه آزاد که واحد های بسیار بزرگ و جامع دانشگاه آزاد فقط تا لیسانس بیشتر اعتبار ندارند.البته بستگی به دانشگاه غربی هم داره شاید کارشناسی ارشد هم قبول کردند.

به روایتی دیگر مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی فاقد اعتبار علمی است.

همین طور مدرک دکترای دانشگاههای دولتی فاقد اعتبار علمی است.البته بستگی به دانشگاه غربی دارد شاید کارشناسی ارشد دولتی را قبول نکردند.

چ ند سالی است به دلیل تحریم نام کلیه دانشگاه های ممتاز ایران(دولتی ها) را از لیست دانشگاه های ممتاز خاورمیانه حذف کردند ولی رتبه بندی میشن ولی دیگه رتبشون رو ذکر نمی کنند و هر کس رتبه دانشگاه دولتی خاصی را رو خواست کافی توی سایت وبومتریک نام دانشگاه رو سرچ کنه تا جدید ترین رتبه بندی اون رو ببینه.برای مثال دانشگاه تهران 3 سال پیش دارای رتبه 1800 بود ولی امسال رتبش شده زیر 1000 وتنها دانشگاهی از ایران هست که رتبه زیر 1000دارد.در واقع رتبش بین900تا1000شده.

حالا که بحث رتبه بندی رو توی مملکت خودمون آنالیز و تحلیل فوریه کردیم!بریم ببینیم توی کشورهای پیشرفته کدوم بهتره بلاخره هر گردی که گردو نمیشه!!!

اولا تو کل این عالم هستی ما 8 تا کشور پیشرفته بیشتر نداریم که تو سراسر قاره ها پراکنده اند.به طور متوسط هر قاره شامل 2 کشور پیشرفته است.به این کشورها لقب رهبران جهان رانیز داده اند که البته برازنده است.

قاره آمریکای شمالی: شامل کشور های کانادا و ایالات متحده آمریکا

قاره اروپا: شامل انگلستان- آلمان _فرانسه_ ایتالیا

قاره آسیا: ژاپن و روسیه

در رابطه با کشورهای پیشرفته ماشا ا... این سایت وبومتریک با داده های آماریش کار ما رو ساده کرده.

فقط دو سه خط توضیح مختصر راجع به همین جداول رتبه بندی دانشگاه های پیشرفته و غیر پیشرفته بدم.

الباقی شو خودتون می فهمید.

بهترین دانشگاه های قاره اقیانوسیه در درجه اول اکثریت به کشور استرالیا و در درجه دوم به نیوزیلند اختصاص دارد.بهترین دانشگاه از کشور استرالیا دانشگاه ملی استرالیا است که دارای رتبه جهانی 48

است.بهترین دانشگاه کشور نیوزیلند دانشگاه اوکلند دارای رتبه جهانی 239 است.

بهترین دانشگاه های آسیا در اکثریت به کشور ژاپن اختصصاص دارد که بهترین آن در آسیا دانشگاه توکیو دارای رتبه جهانی 52 است.از کشور های تایوان و چین و کره هم تعداد قابل توجهی دانشگاه در میان 100دانشگاه برتر آسیا به چشم می خورد.

و خلاصه برای قاره های دیگر هم به همین ترتیب می توانید اطلاعات لازم رو از سایت دریافت کنید.

در پایان رتبه بندی بهترین کشور ها از نظر دانشگاهی در بین گروه جی 8 را همراه با نام بهترین دانشگاه آن کشورها را در زیر می آورم.

کشور اول: ایالات متحده آمریکا: نام بهترین دانشگاه : موسسه تکنولوژی ماساچوست رتبه 1 جهانی

کشور دوم: کانادا: نام بهترین دانشگاه : دانشگاه تورنتو رتبه 24 جهانی

کشور سوم: انگلستان: نام بهترین دانشگاه : دانشگاه کمبریج رتبه 28 جهانی

کشور چهارم: آلمان: نام بهترین دانشگاه : دانشگاه فری برلین رتبه 85 جهانی

کشور پنجم: ژاپن: نام بهترین دانشگاه : دانشگاه توکیو رتبه 52 جهانی

کشور ششم: ایتالیا: هیچ دانشگاهی در میان 100 دانشگاه برتر جهان ندارد.

کشور هفتم: فرانسه: هیچ دانشگاهی در میان 100 دانشگاه برتر جهان ندارد.

کشور هشتم: روسیه: هیچ دانشگاهی در میان 100 دانشگاه برتر جهان ندارد.

چند دقیقه تامل: از میان ١٠٠ دانشگاه برتر جهان تقریبا به طور متوسط ٨٠ دانشگاه به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد و ١۴ دانشگاه به کانادا و ۶ دانشگاه به کشورهای متفرقه نظیر آلمان و ژاپن و ... تعلق دارد.

بعضی ها به اشتباه فکر می کنند که وضعیت دانشگاه های آمریکا از وضعیت دانشگاه های کانادا

بهتر است در حالی که این طرز تفکر و نتیجه گیری از کل اشتباه است. حالا دلیلش:

جمعیت کل ایالات متحده آمریکا:٣٧٠میلیون نفر

تعداد کل دانشگاه های ایالات متحده آمریکا:٩٠٠دانشگاه

جمعیت کل کانادا:٣٢میلیون نفر

تعداد کل دانشگاه های کانادا:٩٠دانشگاه

مشاهده می کنیم که نسبت جمعیت به دانشگاه در هر دو کشور با تقریب خوبی با هم برابر است.

حتی کانادا از آمریکا بهتر است.چون"نسبت تعداد دانشگاه های ممتاز کانادا در میان ١٠٠دانشگاه برتر جهان به تعداد کل دانشگاه های کشور کانادا"بیشتر از"نسبت تعداد دانشگاه های ممتاز آمریکا

در میان ١٠٠دانشگاه برتر جهان به تعداد کل دانشگاه های کشور آمریکا"است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی زیر مراجعه فرمایید.

WWW.WEBOMETRICS.INFO

دانشگاه

سلام.چند سالی هست که مسئله( نمیدونم شاید هم طرح ) رتبه بندی دانشگاه ها در دنیا مطرح شده.فکر کنم اولین بار توی سال 2002 بود که با همچین پدیده ای روبرو می شدیم و تا اونجایی که یادم است ( البته اگر اشتباه نکنم ) برای اولین بار توسط یک موسسه چینی انجام شد.بعد از اون موقع هم دیگه هر موسسه ای بنا به سلیقه خودش یک سری ملاک ها را مد نظر می داد و بعد بر اساس اون دانشگاه های بی زبون رو رتبه بندی می کرد.

لینک ویژه١:

لینک ویژه٢:


مثلا یادم هست که توی یکی از این موسسه های رتبه بندی با کمال تعجب شما دانشگاهی از آفریقای جنوبی و ایتالیا و حتی اسرائیل را در بین صد دانشگاه برتر جهان می دیدید.حتی توی همون رتبه بندی از کشور عقب مونده ی هند هم نام انیستیتو تکنولوژی هند با رتبه 50 به چشم می خورد در حالی که دانشگاه بیرتیش کلمبیا واقع در ونکوور کانادا در همون رتبه بندی در جایگاه40 قرار گرفته بود( در حالی که کانادا جهان اولی است و کشوری است پیشرفته و هند عقب مونده است و چنین رتبه ای را از هند کسی انتظارش رو نداشت که هیچ کسی فکرش هم نمی کرد ) یا حتی رتبه دانشگاه توکیو ژاپن را در رده 18 ام و بالاتر از قدیمی ترین دانشگاه جهان یعنی کمبریج انگلستان قرار داده بود( کمبریج از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های انگلستان و جهان است که نیوتون بنیانگذار حساب دیفرانسیل و انتگرال و مکانیک سماوی در آن درس خوانده است ) و خوب این به درستی مثل آب زلال مثل روز روشن و مثل آسمون صاف ومثل....مشخص بود که رتبه بندی الکی هست ونباید اون رو ملاکی برای کیفیت علمی و عملی دانشگاه ها در نظر گرفت.

به همین دلیل بعد ها یک موسسه رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهان با ارائه شاخصه هایی تحت عنوان وبومتریک دانشگاه های دنیا را رتبه بندی کرد.که جالبه خوشبختانه این رتبه بندی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فن آوری هم هست( البته وزارت علوم این رتبه بندی را اینطور توجیح میکنه که رتبه واقعی دانشگاه های دولتی ایران در سطح 200دانشگاه برتر جهان است البته فقط تا مقطع فوق لیسانس و از نظر معلومات و سواد دانشجویان این دانشگاه ها و نه سطح تجهیزات و امکانات و تولید علم.حتی به گفته رئیس دانشگاه صنعتی شریف دانشجویان این دانشگاه به راحتی از نظر سطح معلومات با دانشجویان 10 دانشگاه اول جهان تا مقطع فوق لیسانس برابری می کنند و بقیه دانشگاه های دولتی ( ازشمال کشور از دانشگاه گیلان و مازندران بگیر تا دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه زاهدان(یا صنعتی هامون) که در جنوب کشور هست )از نظر معلومات تا سطح کارشناسی ارشد به راحتی با 200 دانشگاه برتر جهان برابری می کنند که واقعیتی است انکار ناپذیر ).

پس تکلیف دانشگاه آزاد و غیره چی شد؟؟آیا اونها هم از نظر معلومات همین گونه اند؟؟؟

در پاسخ باید گفت در بین دانشگاههای ایران به غیر از دانشگاههای دولتی (البته غیر پزشکی چون مدرک پزشکی ایران رو حتی هند هم قبول نداره چه برسه به کانادا و آمریکا و اروپا) دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی باقی می ماند.

پیام نور و غیر انتفاعی همین الانش تو کشور خودمون تو شهر خودمون مدرکش رو تو دانشگاه آزاد قبول ندارن پس تکلیفشون معلومه .

میمونه دانشگاه آزاد که واحد های بسیار بزرگ و جامع دانشگاه آزاد فقط تا لیسانس بیشتر اعتبار ندارند.البته بستگی به دانشگاه غربی هم داره شاید کارشناسی ارشد هم قبول کردند.

به روایتی دیگر مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی فاقد اعتبار علمی است.

همین طور مدرک دکترای دانشگاههای دولتی فاقد اعتبار علمی است.البته بستگی به دانشگاه غربی دارد شاید کارشناسی ارشد دولتی را قبول نکردند.

چ ند سالی است به دلیل تحریم نام کلیه دانشگاه های ممتاز ایران(دولتی ها) را از لیست دانشگاه های ممتاز خاورمیانه حذف کردند ولی رتبه بندی میشن ولی دیگه رتبشون رو ذکر نمی کنند و هر کس رتبه دانشگاه دولتی خاصی را رو خواست کافی توی سایت وبومتریک نام دانشگاه رو سرچ کنه تا جدید ترین رتبه بندی اون رو ببینه.برای مثال دانشگاه تهران 3 سال پیش دارای رتبه 1800 بود ولی امسال رتبش شده زیر 1000 وتنها دانشگاهی از ایران هست که رتبه زیر 1000دارد.در واقع رتبش بین900تا1000شده.

حالا که بحث رتبه بندی رو توی مملکت خودمون آنالیز و تحلیل فوریه کردیم!بریم ببینیم توی کشورهای پیشرفته کدوم بهتره بلاخره هر گردی که گردو نمیشه!!!

اولا تو کل این عالم هستی ما 8 تا کشور پیشرفته بیشتر نداریم که تو سراسر قاره ها پراکنده اند.به طور متوسط هر قاره شامل 2 کشور پیشرفته است.به این کشورها لقب رهبران جهان رانیز داده اند که البته برازنده است.

قاره آمریکای شمالی: شامل کشور های کانادا و ایالات متحده آمریکا

قاره اروپا: شامل انگلستان- آلمان _فرانسه_ ایتالیا

قاره آسیا: ژاپن و روسیه

در رابطه با کشورهای پیشرفته ماشا ا... این سایت وبومتریک با داده های آماریش کار ما رو ساده کرده.

فقط دو سه خط توضیح مختصر راجع به همین جداول رتبه بندی دانشگاه های پیشرفته و غیر پیشرفته بدم.

الباقی شو خودتون می فهمید.

بهترین دانشگاه های قاره اقیانوسیه در درجه اول اکثریت به کشور استرالیا و در درجه دوم به نیوزیلند اختصاص دارد.بهترین دانشگاه از کشور استرالیا دانشگاه ملی استرالیا است که دارای رتبه جهانی 48

است.بهترین دانشگاه کشور نیوزیلند دانشگاه اوکلند دارای رتبه جهانی 239 است.

بهترین دانشگاه های آسیا در اکثریت به کشور ژاپن اختصصاص دارد که بهترین آن در آسیا دانشگاه توکیو دارای رتبه جهانی 52 است.از کشور های تایوان و چین و کره هم تعداد قابل توجهی دانشگاه در میان 100دانشگاه برتر آسیا به چشم می خورد.

و خلاصه برای قاره های دیگر هم به همین ترتیب می توانید اطلاعات لازم رو از سایت دریافت کنید.

در پایان رتبه بندی بهترین کشور ها از نظر دانشگاهی در بین گروه جی 8 را همراه با نام بهترین دانشگاه آن کشورها را در زیر می آورم.

کشور اول: ایالات متحده آمریکا: نام بهترین دانشگاه : موسسه تکنولوژی ماساچوست رتبه 1 جهانی

کشور دوم: کانادا: نام بهترین دانشگاه : دانشگاه تورنتو رتبه 24 جهانی

کشور سوم: انگلستان: نام بهترین دانشگاه : دانشگاه کمبریج رتبه 28 جهانی

کشور چهارم: آلمان: نام بهترین دانشگاه : دانشگاه فری برلین رتبه 85 جهانی

کشور پنجم: ژاپن: نام بهترین دانشگاه : دانشگاه توکیو رتبه 52 جهانی

کشور ششم: ایتالیا: هیچ دانشگاهی در میان 100 دانشگاه برتر جهان ندارد.

کشور هفتم: فرانسه: هیچ دانشگاهی در میان 100 دانشگاه برتر جهان ندارد.

کشور هشتم: روسیه: هیچ دانشگاهی در میان 100 دانشگاه برتر جهان ندارد.

چند دقیقه تامل: از میان ١٠٠ دانشگاه برتر جهان تقریبا به طور متوسط ٨٠ دانشگاه به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد و ١۴ دانشگاه به کانادا و ۶ دانشگاه به کشورهای متفرقه نظیر آلمان و ژاپن و ... تعلق دارد.

بعضی ها به اشتباه فکر می کنند که وضعیت دانشگاه های آمریکا از وضعیت دانشگاه های کانادا

بهتر است در حالی که این طرز تفکر و نتیجه گیری از کل اشتباه است. حالا دلیلش:

جمعیت کل ایالات متحده آمریکا:٣٧٠میلیون نفر

تعداد کل دانشگاه های ایالات متحده آمریکا:٩٠٠دانشگاه

جمعیت کل کانادا:٣٢میلیون نفر

تعداد کل دانشگاه های کانادا:٩٠دانشگاه

مشاهده می کنیم که نسبت جمعیت به دانشگاه در هر دو کشور با تقریب خوبی با هم برابر است.

حتی کانادا از آمریکا بهتر است.چون"نسبت تعداد دانشگاه های ممتاز کانادا در میان ١٠٠دانشگاه برتر جهان به تعداد کل دانشگاه های کشور کانادا"بیشتر از"نسبت تعداد دانشگاه های ممتاز آمریکا

در میان ١٠٠دانشگاه برتر جهان به تعداد کل دانشگاه های کشور آمریکا"است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی زیر مراجعه فرمایید.

WWW.WEBOMETRICS.INFO